Helsingborgs AIS
"HAIS"

HAIS värdegrund

På ett övergripande plan:

Allas rätt att vara med är en av de viktigaste byggstenarna i svensk fotbollsvärdegrund. Det innebär att alla som vill spela fotboll ska känna sig välkomna, oavsett nationalitet, etniskt ursprung, ålder, kön, funktionsvariation eller sexuell läggning. Det är viktigt att visa öppenhet och respekt för människors lika värde samt att motverka alla former av diskriminering och vara pådrivande i arbetet för demokrati, jämställdhet och integration inom fotbollsrörelsen.

I vår verksamhet

Alla ska vara med utifrån var och ens förutsättningar. Alla ska ha möjlighet att bli så bra som möjligt. För oss handlar det om allas självklara rätt att utöva sin idrott. Det handlar inte bara om fotboll. Det är mycket större än så. Det här är vårt arv, vår historia men framförallt vår framtid.

HAIS fostrar breddidrottare i första hand, samhällsmedborgare i andra hand och elitidrottare i tredje hand.

HAIS är en ideell, allmännyttig idrottsförening vilket innebär att vi är öppna för alla som vill vara medlemmar hos oss. Det är våra stadgar som styr och dessa bygger på demokratiska principer och värderingar. Vi är medlemmar i Riksidrottsförbundet - RF, Svenska Fotbollsförbundet, Skånes Fotbollsförbund. Vi är också medlemmar i HFA - Helsingborgs Fotbollsklubbars Allians, HISO – Helsingborgs Idrottens Samorganisation och FIA – Föreningen Idrottsarkivet.

Våra Sponsorer