Liveresultat – tävling
Freeride Kids

Träningen
Huvudsyftet med träningen är att ha kul på skidor i vår snowpark och utvecklas som skidåkare. Barnen kommer att lära sig hoppa på ett säkert sätt och åka på enkla rör och boxar. Vi kommer även att öva säkerhetsmoment som stoppsladdar och lappkast.
Vi har både duktiga föräldrar och erfarna ungdomstränare som leder träningen.

Träningen baseras på våra träningskort
Vår träning baseras på att lära sig olika moment/trick inom de tre områdena Teknik, Hopp och Rail. Man börjar med grönt kort i Freeride kids och får ett "klipp" i kortet för varje uppvisat moment. När alla moment är "klippta" för grönt kort får man påbörja blått kort osv.
Kortens färger och trick är tänkt att motsvara åklinjer i parker. Spara kortet till nästa säsong, då fortsätter vi!

Anmäl dig till träningen här ›› till anmälan

OBS! Vid anmälan ska du som förälder välja en arbetsgrupp att ingå i – välj gärna snöläggning eller parkbygge, då får vi en fin snowpark att träna i!
Träningskort - Grönt kort
 Teknik
  • Grundposition - åkning med god balans och korrekt kroppshållning.
  • Hockeystopp 3x3 m - komma åkande i valfri fart och stanna och sedan stå still inom en markerad yta på 3*3 meter. Görs åt båda håll, skidorna får inte vara utanför området.
  • Lappkast - vända 180 grader i backen genom att utföra lappkast. Görs åt båda hållen.
  • Switch 25 meter - åka baklänges 25 meter med parallella skidor utan att falla.
Hopp
  • Rakt hopp - utföra ett hopp utan trick och landa med god kontroll.
  • Älgen - hoppa och samtidigt hålla ut benen åt sidorna och hålla upp händerna som horn ovanpå hjälmen. Landning med god kontroll.
  • Safety grab - hoppa och ta tag om ena foten i luften och hålla kvar tills landning. Landning med god kontroll.
  • 180 i backen - åka framlänges och hoppa upp och rotera 180 grader i luften och landa baklänges. Fortsätt åka baklänges efter landningen.
Rail
  • Rakt över box - åka rakt över en box med god kontroll.
  • Box slide - åka fram till boxen, hoppa upp med tvärställda skidor och glida på tvären över boxen med god kontroll. Avsluta med att glida av boxen i åkriktningen.

Blått, rött och svart kort finns beskrivna under Freerides träningskort.
Läger
Freeride anordnar vanligen två helgläger, ett försäsongsläger där vi övar hoppning på trampolin, samt ett vinterläger där vi åker upp till fjällen och tränar tillsammans under en helg. Lägren anordnas tillsammans för Freeride och Freeride kids. Aktuell info om våra läger hittar du i vår facebookgrupp.
Förkunskaper
För att kunna delta ska man kunna ta av och på skidor, åka lift och kunna ta sig ner för backen på egen hand. Vi ser gärna att du som förälder är med och hjälper till under träningen när barn trillar eller behöver piggas upp, så att tränarna kan fokusera på barnens åkning.
Utrustning
Obligatorisk utrustning är ryggplatta och hjälm, det är roligast med twintip-skidor, men det är inget krav. Bekväma pjäxor och sköna skidstrumpor gör skidåkningen roligare. Stavar är mest i vägen.
Handla utrustning på klubbens bytardag, på Blocket eller hos Alpingaraget där vi får rabatt på utrustning och klubbpriser på skidvård.

Sociala media