Liveresultat – tävling
Anläggning

Vi bygger Saltis Snowpark!
Erik fraktar material. Foto: Dan Sone
Varje vinter bygger vi upp Saltis Snowpark i familjebacken
Syftet med parken är att erbjuda utvecklande övningar för alla åldrar och kunskapsnivåer. Parken har många besökare, allt från familjer på besök i backen via alpingrupper som tränar hoppteknik till Freerides träningsgrupper. Därför är det viktigt att parken byggs och underhålls på ett sätt som gör åkning och träning i parken säker och rolig. Under säsongen anpassar vi parken efter snöförutsättningarna och bygger om och justerar så att det finns nya övningar kontinuerligt.

Parken byggs och underhålls av en grupp föräldrar och tränare i klubben under ledning av vår parkchef. Arbetet sker tätt ihop med pistmaskinisterna och snöläggarna för att se till att vi utnyttjar klubbens resurser på bästa möjliga sätt. Man behöver inte ha några förkunskaper för att ingå i parkgruppen, det räcker att man kan hantera en spade och gillar snö. Anmälan till arbetsgruppen gör du här ›› Anmälan till arbetsgrupp

Vi kommunicerar främst via vår Facebookgrupp ›› Parkbyggare Saltis Snowpark
Gå med i gruppen så får du veta när det är dags att rycka ut med spaden!
Underhåll av parken

Parken behöver underhållas vid varje träningstillfälle. Kickar behöver shapas (formas) för hand kontinuerligt för att behålla form och pop (uppåtriktning vid avslut).

Gropar i landningar behöver fyllas ut för hand och is behöver fräsas bort med pistmaskinen.

Kickar sprejas med markörfärg så att man lättare ska se var hoppet eller railen börjar.

Parklayout 2021

Layout

I år bygger vi återigen parken skiers right med två hopp i övre delen av backen, ett litet och ett större, step-down på platån innan den naturliga branten.

"Vackra stenen" snöläggs och formas till en quarter pipe. Nedanför stenen anläggs raill-arenen med boxar, rails och rör.

Layouten lämnar hela den jämna ytan skiers left för allmän åkning och GS-bansättning. Det övre lilla hoppet kan enkelt underhållas med pistmaskin och för hand och kan användas av alla träningsgrupper. Rail-arenan får en skyddad plats nedanför stenen så att ingen åker in där av misstag.

Underhåll

En stor snöreserv ovanför hoppen behövs för underhåll. Kickarna till hoppen behöver regelbundet tas bort och återbyggas så att platåerna kan schaktas jämna när de blivit för slitna för att kunna underhållas för hand. Landningen till stora hoppet behöver underhållas ofta och kräver god teknik från pistmaskinsföraren för att backa upp rakt utan att slira.

Snöläggning

Snö till platåer och kickar för hoppen behöver läggas i backens överdel, det är i stort sett omöjligt att flytta snö uppåt i backen. Stora mängder snö behöver läggas skiers right, särskilt omedelbart efter branten och längs railarenan.

Området omedelbart till höger om och nedanför stenen måste ha ett stort snödjup för att på ett säkert sätt täcka in stenar och stubbar som annars utgör en risk i landningen.

Så här bygger vi hopp

Ett bra hopp har god sikt över landningen, och en väl sluttande och bred landning. God sikt gör att åkaren själv kan se att ingen befinner sig i landningen och påkörningsrisken minskar. Sluttningen i landningen gör att nedslaget sker med mindre kraft och skaderisken minskar. Det bästa är att bygga ett hopp i form av en platå med en kick ovanpå en jämnt sluttande backe.

Så här sätter vi boxar och rails

Rails och boxar ska ha en svag lutning, annars får åkaren för hög fart på boxen. Det behövs en bra lutning på backen innan så att man kan få rätt fart innan boxen. Tricken påbörjas på kicken innan boxen och avslutas ofta med rotation i luften innan landningen.

Parklayout 2019

2019 byggde vi parken skiers right med två hopp i övre delen av backen, ett litet och ett större, step-down i branten.

Nedanför branten anlades rail-arenen med boxar, rails och rör.

Detta var bra:

Layouten öppnade hela den jämna ytan skiers left för allmän åkning och GS-bansättning.

Vi fick tillgång till en avskild plats för rail-arenan i skydd av stenen.

Ett litet hopp som kunde användas av alla träningsgrupper.

Detta var mindre bra:

Stora hoppet är svårt att underhålla på ett bra sätt pga step-downkaraktären.

Brist på snö vid lilla hoppet gjorde att det blev svårt att underhålla i mitten av säsongen. En snöreserv i anslutning till hoppet behövs för underhåll.

Förutsättningar för layouten:

Stora mängder snö måste läggas skiers right, särskilt omedelbart efter branten och längs railarenan.

Parklayout 2016-2018

2016-2018 byggde vi parken skiers left med ett kombinerat hopp (två kickar) i övre delen av backen. Rails och boxar har i stort sett haft samma placering som tidigare år, dock med en uppbyggd startposition för att lättare få fart.

Detta var bra:

Stort hopp med god sikt och säker landning, skapligt lätt att underhålla.

Lagom lutning på rails och boxar och lätt att underhålla.

Detta var mindre bra:

Begränsad åkyta i övre delen av backen.

Inget litet hopp.

Parklayout 2010-2015

2010-2015 byggdes hoppen skiers right och rails och boxar placerades skiers left i nederdelen av backen enligt skissen nedan. Storleken och antalen hopp varierade lite över tiden beroende på snötillgång. Placeringen av boxar och rails varierade, men de var i stort sett placerade inom samma område.

Detta var bra:

Stor åkyta för allmänhet i övre delen av backen.

Lagom lutning på rails och boxar (6, 7) och lätt att underhålla.

Detta var mindre bra:

Stora hoppet (1) var svårt att underhålla i landningen pga branten, dessutom var det dålig sikt i landning.

Nedre hoppen (3,4) fungerade sällan bra pga att terrängen är för flack svårt att få upp fart och platta landningar.

Sociala media