Helsingborgs AIS
Herr senior

Matchreferat: FC Kopparmöllan - HAIS
2019-08-14 22:49
Lördagen den 10 augusti drog höstsäsongen igång för vårt A-lag på bortaplan i Stidsvig mot FC Kopparmöllan. Fotbollsanläggningen var av det gamla slaget med trä läktare och mycket nostalgi. Tyvärr hade det regnat mycket på natten innan matchdagen så att planen var vattensjuk på vissa ställen.

Matchen började som det brukar vara att lagen känner lite grann på varandra. Efter ca 10 minuters spel började HAIS ta över mer och mer. Robin Krona var nära att ge HAIS ledningen när han sprang igenom mittbackarna i Kopparmöllan men tyvärr gick hans skott strax utanför målvaktens vänstra stolpe. Även Noel var framme men hans avslut gick strax över ribban. HAIS fortsatte att trycka på och skaffade sig ett flertal hörnor som med lite tur kunde resulterat i ett ledningsmål. Men målet skulle komma, efter 23 minuters spel var det vår kapten Alexander Schönbeck som gjorde 1-0 när hans skott ändrade riktning på en försvarsspelare för Kopparmöllan. Resten av första halvlek styrke HAIS spelet utan att för den delen lyckas göra fler mål.

HAIS började andra halvlek med att ockupera kopparmöllans planhalva och efter 56 minuters spel gör Max Nordström 2-0 efter att HAIS har haft en hörna som först nickas i ribban och Max slår in returen i mål. Efter detta hängde Kopparmöllan med huvudena och efter 72 minuter gör Max ytterligare ett mål genom ett inlägg av  Ludvig Kjellman från vårt P03-lag. Om uppförsbacken för Kopparmöllan var brant innan 3-0 målet så blev den rena 90 graders väggen nu. Därför var 4-0 målet av Hugo Bergström väldigt logiskt. Hugo fick en bra löpboll av Simon, väl fri med målvakten lurade Hugo ner honom på marken och rundade den sprattlande målvakten och rullade in bollen i tomt mål.

Sammanfattning av matchen är väl att vi var ett  par nummer större än Kopparmöllan även om Kopparmöllan försökte göra match av det så räckte dem inte till. Det som är bra med årets HAIS är att vi fortsätter att mala på även om bollen ibland kanske inte rullar som vi hade tänkt oss.

Några frågor till målgörarna:
Hur tänkte du när målchansen dök upp?

Alexander Schönbeck:
Tänkte bara att jag skulle döda anfallet så tog ett avslut, sen var det bara tur att den styrdes in.

Max Nordström: Hann inte tänka så mycket på mitt första mål då det blev en retur ifrån Viktors nick, det var mer bara att bollen skulle in i mål. På andra målet fick jag mer tid och väntade in målvakten och lade den mot första stolpen.

Hugo Bergström: Tänkte att det var dags att göra ett mål!

Är du nöjd med ert spel för övrigt?

Alexander Schönbeck:
Nej inte direkt. Tycker vi faller in i deras tempo och har för dålig rörelse samt variation i anfallsspelet. Men det viktiga var de 3 poäng vi fick med oss.

Max Nordström: Jag är absolut nöjd. Vi får spela matchen på en vattensjuk plan som var enormt tung och svår att rulla boll på. Jag tycker att vi gör en stabil insats mot ett lag som kommer plocka några poäng på sin hemmaplan sista delen av serien.

Hugo Bergström: Absolut, vi spelar som ett lag och har bra med tålamod.

Hur ser du på fortsättningen av serien?

Alexander Schönbeck:
Kommer nog bli en jämn serie som kommer leva in i de sista, men bara vi kör på som vi gjort så ska vi vinna serien.

Max Nordström:
Jag ser mycket ljust på den. Vi har verkligen allt i våra händer och med denna trupp vi har så tycker jag att målet absolut skall vara en serieseger. Men med det sagt är det bara upp till oss själva om vi skall vinna serien eller hamna på kvalplats.

Hugo Bergström: Vi får se till att vi sköter vårt och fortsätter med vinsterna!

Nästa A-lags match är imorgon då det blir ett klassiskt derby mot Croatia på hemmaplan, Olympiafältet plan 6. Matchstart: 18:30!!

/Michelle Berg

Härlig hemmaseger!2022-05-20 13:13