Hammarbygymnasterna
Glädje • Gemenskap • Utveckling

Förening + Föräldrar = TEAMWORK

Vi tror på en öppen och ärlig dialog med er föräldrar – det är viktigt att vi ser föreningen, tränare, gymnaster och föräldrar som ett team. Ni är alltid välkomna att ventilera tankar och åsikter om verksamheten.

Utan er skulle gymnasterna omöjligt kunna lägga ner den tid och det engagemang som krävs för att utvecklas inom denna sport. Som förälder hos oss kommer du att bli ålagd en del uppgifter. Detta kan se lite olika ut beroende på vilken gymnastikdisciplin ditt barn är verksam inom. Oftast handlar det om att hjälpa till vid olika arrangemang som uppvisningar, tävlingar och läger – det kan exempelvis vara att bära redskap, städa eller sälja fika.

De allra flesta föräldrarna tycker att det är roligt att hjälpa till då det skapar en gemenskap bland alla föräldrar – samtidigt är det ett bra och naturligt tillfälle att utbyta tankar med varandra.

Är du förälder till barn i en tävlingsgrupp kommer du och resterande föräldrar att bli tillfrågad om diverse uppgifter som sträcker sig över terminen, t ex att vara så kallad gruppförälder som har till uppgift att samordna föräldrargruppen i tidigare nämnda updrag, kassör eller annan roll som tränarna i gruppen behöver hjälp med. Dessa uppgifter brukar sträcka sig en termin eller läsår och kan ibland delas av flera föräldrar. Sådant kommer ni överens om tillsammans i föräldrargruppen.

"Det är alltid kul att vara med ´bakom kulisserna´ på

tävlingarna, man får en helt annan insyn i verksamheten och

lär känna de andra tjejernas föräldrar”

Truppförälder

Ingen kan stödja sitt barn bättre än DU

Du spelar en ovärderlig roll i att hjälpa ditt barn att få en positiv upplevelse av sin idrott. Genom ditt idrottsliga stöd hjälper du ditt barn att utveckla fysiska, psykiska och sociala kvaliteter som de kommer att ha nytta av under hela livet.

Hur viktigt det än kan vara att ditt barn vinner låter du som stödjande förälder det ansvaret vila hos barnet och tränaren. Det ligger inget fel i att bry sig om barnet vinner eller förlorar, likaså finns det inget fel i att idrotta tillsammans med ditt barn, samt ge råd och tips om ditt barn ber om det.

Att fokusera på prestationen ökar eventuell oro och minskar barnens självförtroendet. Hjälp våra unga gymnaster genom att rikta fokus mot det som faktiskt går att kontrollera: Ansträngningsnivå, lära av erfarenheter och förmåga att hantera misstag på ett bra sätt.

Barn uppskattar sällan föräldrar som koncentrerar sig på resultat. Som gymnast får ditt barn väldigt många instruktioner av tränare och sina gymnastkompisar. Om även föräldrar tar sig an uppgiften att instruera kan barnet lätt känna sig pressat.

För att slippa förvirra ditt barn så undvik att  ge instruktioner och  överlåter coachandet till ditt barns tränare.

Har du frågor och funderingar?

Kontakta: info@hammarbygymnasterna.se

Klubbkläder