Liveresultat – tävling
Freeride

Träningen
Freerideträning i Saltis Snowpark. Foto: Dan Sone
Träningen omfattar följande träningsområden:
  • Hopp: rotationer, grabs och volter
  • Rail: rail och box slide med rotationer
  • Teknik: locka, droppa, hoppsväng mm

Träningen baseras på inlärning av trick för de olika träningsområdena med hjälp av träningskort. Läs mer här ›› Träningskort
Upplägget för träningar baseras en friare ”session style” för Freeride-gruppen som själva väljer vilka moment de vill ha hjälp med att träna.
Vi kommer även att prova på informella tävlingar för de som vill i syfte att fokusera på moment och få en tydligare återkoppling. Tävlingsgrenar är Slopestyle och Big Air.

Anmäl dig till träningen här ›› till anmälan

Läger
Freeride anordnar vanligen två helgläger, ett försäsongsläger där vi övar hoppning på trampolin, samt ett vinterläger där vi åker upp till fjällen och tränar tillsammans under en helg. Lägren anordnas tillsammans för Freeride och Freeride kids. Aktuell info om våra läger hittar du i vår facebookgrupp.
Förkunskaper
För att kunna delta bör man ha goda skidkunskaper och gärna ha gått i skidträning tidigare.
Regler
Följande regler gäller på träningarna:

1. Tränaren bestämmer

2. Håll ihop gruppen

3. Var en bra kompis

Utrustning
Obligatorisk utrustning är ryggplatta och hjälm, vi rekommenderar twintip-skidor, bekväma friåkningspjäxor/parkpjäxor och skidstrumpor.
Handla utrustning på klubbens bytardag, på Blocket eller hos Alpingaraget där vi får rabatt på utrustning och klubbpriser på skidvård.
Föräldrars ansvar

För att kunna driva verksamheten krävs insatser från alla föräldrar. Om vi är många som är med så blir det både roligare och enklare!

De sysslor som bemannas är:

• Lagledare: planera och leda verksamheten
  • Parkansvarig: planera och leda bygget och underhållet av parken
  • Parkbyggare: medverka vid byggtillfällen samt underhålla parken under samtliga träningar
  • Tränare: assistera samt vid behov leda skidträningar
  • Klubbhusgrupp: planera och genomföra inköp till cafeteria
  • Läger: planera och anordna träningsläger
  • Tävling/evenemang: anordna och samordna tävlingar och andra evenemang i parken
  • Styrelserepresentant: representera freeride i SSLKs styrelse
  • Liftgruppen: känna till hur anläggningen fungerar och kunna åtgärda driftstopp
  • Pistmaskin: köra pistmaskin med fokus på parkbygge
  • Materialansvarig: se till att utrustning är i gott skick och på rätt plats)

Familj som är Lagledare, Tränare, Parkansvarig, Parkbyggare, Klubbhusgrupp (Markerade med fetstil) behöver ej delta i driften av lift och cafeteria.

Föräldrar ska dessutom delta i klubbens obligatoriska arbetspass i backen höst/vår

Sociala media