Föreningen Cheer Future
Cheerleading
Cheer Future
Cheer Future, Future Winter Cup 2020. Foto: Rickard Garvare

Välkommen till en förening med över 150 aktiva från cirka 5 år upp till drygt 25 års ålder. Flera av våra lag är med och konkurrerar på nationell nivå med både guld, silver och brons och även ett flertal EM-kvalplatser i bagaget. Inom loppet av några få år har vi levererat inte mindre än fem atleter till landslagsnivå. Detta samtidigt som våra elittävlande ungdomar också är ledare och förebilder för föreningens yngre förmågor som blir allt fler.

Cheerleading är en sport som kräver både fysisk och mental styrka, smidighet, kondition, rytm och teknik. Bakom ett program på några minuter ligger månader av träning, kunniga ledare och tålmodiga utövare. Att lyfta, kasta och fånga andra med säkerhet kräver styrka och trygghet. Att våga landa i armarna på lagmedlemmarna kräver teknik och mod. Att orka ett intensivt pass cheerleading kräver en fysik som många inte kan drömma om. Och att styra upp 15 ystra tjejer till ett disciplinerat program med koreografi och en rad avancerade tävlingsmoment är en konst i sig. Men att sätta sitt program, göra en prestation tillsammans, göra sitt yttersta med nerverna i behåll, och förhoppningsvis också hamna på prispallen tillsammans med sitt lag skapar det tighta gäng och den glädje och laganda som fortsätter att driva oss och föreningen framåt.

Vi arbetar målmedvetet med att utbilda nya ledare bland våra aktiva utövare vilka genom utbildning ges chansen att växa i föreningen. Det skapar en tillväxt och många goda förebilder på ledarsidan. Cheer Future har idag både träningslag, tävlingslag för både barn, ungdomar och vuxna.

Historik

Cheer Future i Boden föddes ur det som kallas ”pep cheer” till Boden Hockeys hemmamatcher i slutet av 1990-talet. Verksamheten växte till att även utveckla ett parallellt tävlingslag. Tjejerna som tog cheerleadingen till Boden var några av länets pionjärer inom sporten. Cheerleading kommer från USA där det till en början var ett sätt att stödja det egna laget vid idrottsevenemang. Idag finns cheerleading över hela världen med stora nationella och internationella mästerskap. Sedan 1980-talet utövas cheerleading som tävlingsinriktad sport i Sverige.

Cheer Futures verksamhet startades först under gymnastikklubben i Boden i slutet av 1990-talet och bildades officiellt som egen förening hösten 2008. Vi hade då bedrivit tävlingsverksamhet i cirka tio år och hade två-tre aktiva lag. 2010 var en viktig milstolpe då vi med kommunens hjälp fick en träningslokal i Ing3-hallen i Boden. Sedan dess har vi skördat många framgångar på elitnivå med både guld, silver och brons på nationell nivå och även en EM-kvalplats. Från 2013 har hittills fem landslagsatleter danats i Boden.

Instagram @cheerfuture