Foc Farsta IF
Blaget

Farsta inkasserade första trepoängaren
2019-10-28 13:52
Kylan i luften igår kväll påminde oss om att vintern snart är här, tur då att Farsta spelade så man kunde smyga in i ishallen. Årets första derby mot Stortorparna stod på menyn. Stortorparna valde denna säsong att börja om i Femman efter några säsonger i Div 3. Det har varit en utmanande första tid för gästerna i denna nya serie. Redaktionen fick en kort pratstund med gästernas coach som berättade att han hade fullt fokus på att lära sig namnet på sina spelare.

Farsta ställde en sargad trupp på isen mitt under brinnande höstlov:
Tallen i mål. Släppte de två första skotten, spikade sedan igen helt.
1:a Asplund, Victor - Wagner, Chrille, Widmark här kliver både Wagner och Chrille in efter ett par säsonger med sporadisk spel och gör mycket bra ifrån sig.
2:a Nyman Pertoft, Skägget Olsson - Henke Golden Boy, Gurra, Dickson skapade mycket och alla forwards blev målskyttar.
Joker: Filip fick fira sin födelsedag som extra gubbe med en handfull byten. Lagspelare.

Första perioden startar på sämsta sätt för Farsta med mål i baken efter en minut. Widmark hade bra spritt i benen och kan finurligt styra in en fin passning från Gurra. En isare från gästerna slinker in five-hole på Tallen och det står 1-2. Farsta har nu kommit in bättre i matchen och Dickson kan dundra in kvitteringen i krysset. Stortorparna ser lite trötta ut och en back försöker valla bort Chrille bakom mål, men det läser 88 och kan fräckt lägga in 3-2 på en överraskad målvakt. Med dryga minuten kvar hostar en av gästernas backar upp pucken mitt i slottet och Chrille kan drämma in 4-2 som Gurra snabbt fyller på med 5-2 i bytet efter som står sig perioden ut.

Den avslutningen på perioden är inget som Stortorparna hämtar sig ifrån och de tappar humöret i andra och Farsta spelar en hel del i power play, men gör det ganska risigt. Klart förståeligt med tanke på att deras bästa spelare i PP numera står och coachar i båset...
Hursomhelst så gör Farsta två mål i numerärt överläge genom Golden Boy och Victor som ger oss slutresultatet 7-2.

Det är en solid insats av Farsta, men det oroar Redaktionen att drygt två femmor kommer till spel. Lagen i Norra serien är mycket bättre än Södra och Torparna är inget dåligt lag, men har inte kvaliteten som Farsta. Ny hemmamatch mot spännande Hanson Brothers spelas på söndag klockan 21:00 och vi hoppas Kortzon blir frisk så Farsta kan ställa upp med AsplundKortzon Brothers.

/Redaktionen