Liveresultat – tävling
Styrelse

Ny styrelse på plats inför säsongen
2020-10-12 22:20

Medlemmar och skidåkare,

Jag heter Mikael Lindh Hök och har fått den stora äran att tillträdda som ny ordförande i klubben. Till att börja med vill jag rikta ett stort tack till Håkan Westberg som axlat ordföranderollen i tre år med starkt fokus på klubbens bästa. Stort tack även till Lisa Seligson, Carl Brusewitz och Marie Eneqvist för deras insatser i styrelsen under flera år.

Vi som nu sitter i styrelsen är en otroligt energifylld besättning bestående av:

Styrelsemedlemmar 2020/2021

·       Jonas Markman, Anläggning

·       Helena Kaplan, Ekonomi

·       Malin Tempelman, Klubbhus

·       Martin Schenström, Läger

·       Henrik Grape, Marknad

·       Pär Båge, Sekreterare

·       Göran Ekman, Suppleant

·       Henrik Sund, Träning, Vice ordförande

·       Paul Morel, Tävling

·       Mikael Lindh Hök, Ordförande

Som ordförande tänkte jag dela med mig av mina tankar inför den kommande säsongen.
Till att börja med konstaterar jag att vi har väldigt mycket på plats i vår fantastiska klubb. Jag ser det som tre huvudområden som står i fokus för att vi ska ha en fortsatt bra verksamhet.

1.     Anläggning

2.     Träning

3.     Klubbgemenskap och glädje

Anläggningen är i bättre skick än på många år
Vi har färska kablar, nya snökanoner och fräsch pistmaskin. Här står vi oss bra. Men… det förutsätter gemensamma krafter för att få till backen. Som alltid är det lättare om alla gör lite istället för några mycket. Svårigheten för många är att veta vad som behöver göras.

I Facebookgruppen Snöläggarna Vinterstadion SSLK lägger Jonas Markman och hans team löpande upp mindre uppdrag som behöver göras. Därmed kan vi försöka avlasta varandra att göra småjobben. Vissa avskräcks från vår fantastiska klubb på grund av ryktet att ”det kräver ett sådant enormt engagemang i backen”. Låt oss hjälpas åt att avdramatisera den myten. Det kräver samarbete och engagemang, men handen på hjärtat så är det inte så stora krav med 2-3 kafeteria- eller snöläggningspass för att få dela sitt barns glädje på snö.

Träningen har möjlighet att bli bättre än på länge
Henrik Sund och träningskommitteen har tagit fram en efterlängtad Sport- och Träningsplan till klubben. Där tydliggörs i IGLO-anda klubbens mål med träningen och baserat på Svenska skidförbundets riktlinjer utvecklingskurvan mellan U-grupperna. Läs hela dokumentet på vår hemsida. Vi har även i år fantastiska tränare i form av Philip Wallman, Victor Bodén, Hjalmar Sommar, Ebba Eneqvist, Max Wedsjö, Niclas Trane Lindberg och flera ungdomstränare där till. Ett fantastiskt gäng som lägger stort energi på att skapa roliga stunder, utveckla och stärka våra barn.

Det tredje spåret jag vill fokusera på är klubbgemenskap och glädje
Det är grundläggande psykologi att om man har kul och känner sig trygg så vågar man testa och göra fel. Vilket i sin tur gör det lättare att lära sig och känna sig stolt. Så min målsättning med klubben 2020/2021 är att vi ska fokusera allt mer på glädjen här och nu. Det ska vara kul i U8 hela vägen upp i U16. Målet är att så många som möjligt vill och tycker det är kul att vara med så länge som möjligt på skidor i vår klubb. Det skapar även förutsättning för att ett antal ungdomar vill in på skidgymnasium.

Men det måste även vara kul för oss föräldrar som slipar, skjutsar och peppar våra barn samt umgås med varandra. ”Positiv energi skapar positiv energi” är en devis som lägeransvarig Martin Schenström upprepar ofta. Låt oss ta fram det bästa ur varandra.

Det ska även vara kul för våra tränare som coachar våra barn och bidrar till gemenskapen i grupperna. Det kräver att vi låter tränarna växa i sina roller med förtroende och ansvar. Ungdomstränare har stor möjlighet att bidra med en inspirerande och lättsam stämning. Möjligheterna i dynamiken mellan föräldrartränare och ungdomstränare bör tillvaratas och utvecklas. I somras gjorde jag en intervju med fem tränare inom klubben som även är KSSS-ledare på somrarna. Ett bra underlag för att vi ska fundera på hur vi ska göra det så kul och utvecklande som möjligt för våra barn och för oss föräldrar och tränarna.

Vi ska skapa ungdomar med stark självkänsla och självförtroende. Att i unga år ha utmanat sig själva att träna och tävla alpint, en idrott som ofta sker under härdande förhållanden, gör att man växer som individ. Om barnen känner att de utvecklas stärker det både självkänslan och självförtroendet.  Oavsett relativa resultat ska alla ungdomarna vara stolta över att ha gjort en personlig utveckling och prestation. I grund och botten får vi aldrig glömma att det är ungdomsidrott vi ägnar oss åt.

En av nycklarna till dessa mål är klubbgemenskap och glädje. Desto fler kompisar man har på träning desto roligare är sporten och fler fortsätter upp i åldrarna. Arbetar vi systematiskt med fokus på gruppgemenskapen och glädjen fortsätter fler barn. Det är något vi måste jobba lite extra på i alla grupperna. Och när jag skriver vi, så menar jag vi alla. För i vår ideella Klubben med engagemang är det viktigt att vi förstår att vi alla är ansvariga för stämningen i klubben. Som sagt, positiv energi skapar positiv energi. Ser ni möjligheter eller har idéer, hör av er till info@saltisslalom.se eller mikael.lindh.hok@icloud.com eller någon annan i styrelsen. Styrelsen är lyhörd för konstruktiva förslag och vi är många krafter i klubben som är redo att hjälpa till.

Nu ser vi framemot en snörik och rolig säsong. Till att börja med en försäsong i Sverige och sen hemma i vår backe. Och slutligen stort tack till våra sponsorer som vi ser framemot att samarbeta med även denna säsong.

Hälsningar,

Mikael Lindh Hök